lördag 8 oktober 2011

Nu börjar resan!

Tisdag den  4/10
Dagen ägnas åt att packa och att passa Melwin och Budda.

Onsdag den 5/10
Vi vaknade kl 05:30 och åt frukost och lastade sedan ut packningen i bilen. Resan startade kl 07:10. Vi kom till Gedser kl 11:40 och kunde köra fram som första bil till färjan som avgick 13:00. Färjan var "Prins Joachim", litet ålderstigen, men annars bra. Vi passade på att äta lunch på färjan.
Vi var framme i Rostock kl 14:50, och styrde därefter mot Berlin. Mycket bra motorvägar, men litet vägarbeten här och där.
Vi hade bestämt oss för att köra förbi Berlin, och ta det vid ett annat tillfälle. Färden gick vidare söderut, och 18:30 tog vi in på ett hotell utan för Leipzig (Brehna). Mycket spaceigt hotell och ett stort rum.

Torsdag den 6/10
Efter en god och riklig frukost, då vi såg två svarta rödstjärtar utanför fönstet, fortsatte vi motorvägen söderut. Vi kom fram till Passau kl 14:00, och checkade in på ett hotell, och promenerade sedan in till gamla staden. Väldigt mysigt, med gamla hus och gränder. Floderna Ilz, Inn och Donau flyter samman i staden. Gulaschsoppa och öl på en uteservering blev vår kvällsmat. 21 grader varmt.

Fredag den 7/10
Efter en god och riklig frukost gick vi tillbaks till den stora domen, och lyssnade på en orgelkonsert på världens största kyrkorgel (mer än 17000 pipor i fem sammanbyggda orglar från barocken till nutid).

Vi styrde sedan mot Wien. Vi körde på serpentinvägar genom norra Österrike och kom så småningom fram till Wien. Sent på kvällen, det var svårt att hitta hotell, så vi gav upp och åkte vidare till Bratislava i Slovakien. Där tog vi in på ett centralt hotell, som lågt alldeles vi gamla stan. Ett glas lokalt vin i baren gjorde att vi sov gott på natten.

Lördag den 8/10
Vi åt frukost på rummet, och begav oss sedan ut för att titta på det gamla Bratislava. Träffade på Carl-Jan Grankvist på torget. Många intressanta byggnader och roliga konstverk på gatorna.

En kopp kaffe och chokladtårta på ett mysigt kafe, gjorde att vi höll oss varma, eftersom temperaturen  nu hade sjunkit till så där 12 grader. Sedan hade vi planerat att åka till Danubiana, Meulensteen museum of modern art. Vi fick en kort vägbeskrivning av hotellpersonalen, men det visade sig vara svårt att hitta ändå. Efter flera mils felkörningar, träffade vi en man som visste vad vi var ute efter. Han var ute och körde med sin syster som var på besök. Hon kunde tolka från slovakiska till engelska,och erbjöd sig att köra före oss ända tills skyltar visade vägen. Vi skulle aldrig ha hittat dit utan hjälp! Det visa sig att det var väl värt mödan, det var en fantastisk arkitekturutställning, och många skulpturer utomhus. Museet ligger på en ö i Donau, med broförbindelse till fastlandet.

Efter en fika i museet fortsatte vi tillbaks till Wien, där vi tog in på ett hotell i utkanten av staden. Strax intill låg en restaurang, där vi åt en god middag.